راهاندازی داکت اسپلیت کار سختی نبوده و میتوان از آن به عنوان سیستم گرمایشی و سرمایشی استفاده کرد. نحوه عملکرد سیستم گرمایشی داکت اسپلیت به دو صورت گرمایش با هیت پمپ و گرمایش از طریق کویل آب گرم است. در هر یک از حالتها باید دستگاه را به درستی تنظیم کرده تا گرمایش به خوبی انجام شود. در این مطلب راهنمای کامل راهاندازی سیستم گرمایشی داکت اسپلیت را ارائه کردهایم تا بر اساس آن بتوانید دستگاه را برای زمستان تنظیم نمایید.
عملکرد حالت گرمایشی دستگاه داکت اسپلیت
سیستم گرمایشی داکت اسپلیت به دو صورت کار میکند:
گرمایش با کویل آبگرم: در این حالت از یک کویل آبگرم جهت گرمایش داکت اسپلیت استفاده میشود. در این شرایط آب گرم از داخل کویل گرمایشی موجود در یونیت داخلی عبور کرده و حرارت و گرما را از طریق فن به محیط انتقال میدهد.
گرمایش با هیت پمپ: گرمایش در این حالت به گونهای است که از کمپرسور دستگاه جهت افزایش دما و فشار مبرد استفاده میشود. مبرد در زمان عبور از مبدل حرارتی موجود در یونیت داخلی، حرارت را به محیط منتقل میکند.
نحوه راهاندازی سیستم گرمایشی داکت اسپلیت
با شروع فصل زمستان و سرد شدن هوا، باید به تنظیم داکت اسپلیت پرداخته و آن را برای حالت گرمایشی آماده کرد. برخی افراد تصور دارند که با فشردن دکمه تغییر مود بر روی ریموت کنترل میتوانند حالت آن را از سرمایشی به گرمایشی تغییر دهند. در صورتی که برای راهاندازی سیستم گرمایشی داکت اسپلیت باید به نکات و موارد زیادی توجه شود. جهت تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان میتوان از متخصصان این حوزه کمک گرفته تا راهاندازی سیستم به صورت اصولی انجام شود.
تمیز کردن داکت اسپلیت
اولین مرحله از تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان، شستشو و تمیز کردن دستگاه است. تمیز کردن یونیت داخلی و اجزای آن از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که فیلترها، اتصالات، دریچههای خروجی و فینهای کندانسور با گذر زمان دچار آلودگی و گرد و غبار شده و مانع از انتقال گرما میشوند. برای این کار باید در ابتدا دریچه بازدید را باز کرده و فیلتر نصب شده در پشت دستگاه را از آن جدا کرد. پس از شستشو و خشک کردن فیلتر، باید آن را مجددا در جای خود قرار داده و به سراغ کندانسور دستگاه رفت. کندانسور یا مبدل یونیت خارجی میتواند با آب یا مواد شوینده مخصوص تمیز شود. پس از آن هم باید به شستشوی مبدل یونیت داخلی یا اواپراتور پرداخته شود. لازم به اشاره است که شستشوی این قطعات سبب افزایش راندمان دستگاه شده و طول عمر آن را بیشتر میکند.
باز کردن شیرهای ورودی و خروجی آب گرم
پس از تمیز کردن و شستشوی داکت اسپلیت، نوبت به باز کردن شیرهای خروجی و ورودی آب گرم میرسد. در صورتی که گرمایش توسط کویل آب گرم موتورخانه مرکزی تامین میشود، باید شیر فلکه ورودی و خروجی آب گرم را باز کرد. در صورتی هم که گرمایش به وسیله پکیج صورت میگیرد، باید به روشن کردن قسمت گرمایشی پکیج پرداخته شود. پس از باز کردن شیرها به هواگیری آنها نیاز است.
تغییر مود داکت اسپلیت از حالت سرمایشی به گرمایشی
در مرحله سوم باید به سراغ کنترلر یا ترموستات رفته و مود آن را تغییر داد. در صورتی که گرمایش داکت اسپلیت با استفاده از کویل آب گرم تامین میشود، باید حالت ترموستات را از سرمایش به فن تغییر داد. اگر هم گرمایش به وسیله هیت پمپ انجام میشود، باید مود ترموستات را تغییر داده و دمای آن را در محدوده 20 الی 30 درجه سانتیگراد تنظیم کرد. برای تنظیم دما میتوانید از دمای 18 درجه شروع کرده و آن را به تدریج افزایش دهید. دمای تنظیم شده از سمت کاربر، دمای قطع و پایان کار فن و هواساز داکت اسپلیت است.
تکمیل تنظیم داکت اسپلیت و روشن کردن دستگاه
پس از تنظیم مود دستگاه، راهاندازی سیستم گرمایشی داکت اسپلیت به پایان رسیده و میتوان از دستگاه استفاده کرد. با این حال در مرحله پایانی بهتر است به چند مورد توجه شود تا مشکلی در حین کار ایجاد نشود:
محل اتصال کانال رفت و برگشت به دستگاه باید بررسی شده تا مشکلی در آن وجود نداشته باشد.
مکان ورودی و خروجی هوا باید به اندازه کافی باز باشد تا در چرخش هوا مشکلی ایجاد نشود.
در صورتی که از دریچههای دمپردار استفاده میشود، دمپرها باید باز شوند.
اگر دستگاه برای مدت طولانی کار نکرده است، باید میزان گاز یا همان مبرد موجود در سیستم بررسی شده و در صورت نیاز شارژ شود.
ضرورت شارژ گاز داکت اسپلیت در سرویس دورهای
یکی از اقداماتی که در زمان سرویس و تغییر حالت داکت اسپلیت انجام میشود، بررسی گاز یا مبرد موجود در دستگاه است. در زمان سرویس دورهای داکت اسپلیت تنها توجه به شستشوی دستگاه لازم نبوده و باید به میزان گاز دستگاه نیز توجه شود. اگر داکت اسپلیت برای مدت زمان طولانی بدون گاز کار کند، به تدریج دچار آسیب شده و ضرر زیادی به کاربر وارد میشود. از نشانههای تمام شدن گاز داکت اسپلیت میتوان به عدم خنکسازی یا تولید باد گرم توسط دستگاه اشاره کرد. همچنین خروج صدای زیاد و گوشخراش از کندانسور و یا سوختن کمپرسور داکت اسپلیت میتواند از نشانههای تمام شدن گاز داکت اسپلیت باشد.
دلایل عدم خروج باد گرم از داکت اسپلیت
عدم کارکرد فن دستگاه: گاهی اوقات عدم کارکرد صحیح فن دستگاه سبب گرم نشدن محیط میشود. در این شرایط با بررسی فن میتوان نسبت به کارکرد آن اطمینان حاصل کرد.
ایراد در پکیج یا موتورخانه: یکی دیگر از دلایل عدم خروج باد گرم از داکت اسپلیت، ایراد در پکیج یا موتورخانه مرکزی است. با بررسی این بخشها و بررسی لولهها میتوان مشکل را شناسایی و مرتفع کرد.
جمع بندی
در این مطلب به بررسی نحوه راهاندازی سیستم گرمایشی داکت اسپلیت پرداختیم و با موارد مهم در این زمینه آشنا شدیم. همانطور که اشاره کردیم تنظیم حالت گرمایشی سیستم داکت اسپلیت با شستشو و تمیز کردن دستگاه شروع شده و با باز کردن شیرهای ورودی و خروجی آب گرم و تغییر مود دستگاه به پایان میرسد. جهت راهاندازی دستگاه داکت اسپلیت برای فصل زمستان و همچنین تابستان میتوانید از کارشناسان شرکت سرما پویش کمک بگیرید.