تفاوت اسپلیت با داکت اسپلیت

تفاوت اسپلیت با داکت اسپلیت

سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در انواع مختلفی موجود هستند و هر یک از آنها دارای مزایا و ویژگی‌های خاصی می‌باشند. اسپلیت و داکت اسپلیت، دو دستگاهی هستند که با هم تفاوت‌های زیادی دارند و برخی افراد نسبت به این تفاوت‌ها بی‌اطلاع هستند. در این مطلب قرار است به بررسی این دستگاه‌ها پرداخته و به تفاوت میانشان پی ببریم.

اسپلیت چه دستگاهی است؟

پیش از آنکه به بررسی تفاوت‌ اسپلیت با داکت اسپلیت مورد نظر بپردازیم، بهتر است با هر یک از این دستگاه‌ها به طور مجزا آشنا شویم. در پاسخ به این سوال که اسپلیت چیست؟ باید بگوییم که اسپلیت در واقع یک نوع کولر گازی محسوب می‌شود. split در زبان انگلیسی، به معنای دو تکه است و در اینجا به کولر گازی اشاره دارد که دارای دو قسمت یونیت داخلی و یونیت خارجی است. برای همین برخی از آن به عنوان کولر گازی دو تکه نیز یاد می‌کنند. وجود دو یونیت داخلی و خارجی و همچنین سیستم رفت و برگشت گاز در لوله‌های اتصال آنها، موجب شده تا دستگاه اسپلیت یک سیستم گرمایشی و سرمایشی باشد. در واقع میتوان از اسپلیت در فصل تابستان برای تولید سرما و در فصل زمستان برای تولید گرما استفاده کرد. برای همین است که این کولر گازی پیشرفته امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده و افراد زیادی تمایل به خرید انواع داکت اسپلیت پیدا کرده‌اند.

در رابطه با اجزای اسپلیت باید اشاره کنیم که این دستگاه‌ها از اجزایی چون اواپراتور، اینورتر، کندانسور و کمپرسور برخوردار می‌باشند. اواپراتور در یونیت داخلی و کندانسور و کمپرسور در یونیت خارجی اسپلیت قرار دارند. این یونیت‌ها از طریق لوله‌هایی به هم وصل شده و موجب می‌شوند تا گازهای سرد و گرم بین یونیت‌ها به خوبی جریان پیدا کند. با جریان گازهای سرد و گرم، دستگاه اسپلیت ایجاد سرمایش و گرمایش می‌کند.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت چیست؟

حال که با اسپلیت آشنا شدیم، بهتر است به سراغ بررسی داکت اسپلیت برویم. داکت اسپلیت هم یک سیستم سرمایشی و گرمایشی است که از آن در فصل زمستان برای ایجاد گرما و در فصل تابستان برای ایجاد سرما و هوای خنک استفاده می‌شود. این سیستم‌ها از دو بخش اصلی کندانسور و هواساز برخوردار هستند. خود کندانسور داکت اسپلیت، شامل چندین قطعه از جمله کمپرسور، پروانه، دینام و فین می‌شود. همچنین هواساز داکت اسپلیت شامل قطعاتی چون کویل، دینام، اواپراتور، فیلتر، سینی و پروانه می‌گردد. هواساز داکت اسپلیت، به طور توکار درون سقف وصل می‌شود و از طریق کانال کشی هوا را به اتاق‌ها منتقل می‌کند.

اگر بخواهیم به طور ساده داکت اسپلیت را شرح دهیم، باید بگوییم که داکت اسپلیت در واقع همان اسپلیت یا کولر گازی است. با این تفاوت که در اسپلیت یونیت داخلی به طور دیواری یا سقفی روکار اجرا می‌شود. در صورتی که یونیت داخلی یا هواساز داکت اسپلیت، به طور توکار و درون سقف کاذب یا بخشی از سقف اجرا می‌گردد. پس از آن با کانال کشی به اتاق‌ها و سایر فضاها، هوای تازه بعد از فیلتر شدن وارد محیط می‌گردد. یکی از مزایای داکت اسپلیت نسبت به کولرهای گازی این است که با استفاده از آن دیگر نیازی به شوفاژ یا بخاری در فصل سرما نمی‌باشد. چرا که گرمای تولید شده توسط این سیستم تهویه مطبوع، برای گرم کردن محیط کافی است.

روش نصب اسپلیت و نحوه کار آن

در اسپلیت‌ها یونیت داخلی بر روی دیوار نصب می‌گردد. یونیت‌ داخلی اسپلیت در اندازه، رنگ و ظرفیت‌های مختلفی موجود و قابل نصب است. در رابطه با نصب اسپلیت دیواری باید اشاره کرد که نصب این سیستم در هر شرایطی ممکن نیست. برای مثال در یک ساختمان پنج طبقه، نمیتوان از اسپلیت برای واحد اول استفاده کرد. دلیل آن هم این است که اگر یونیت خارجی اسپلیت در پشت بام نصب شود، فاصله آن با یونیت داخلی بیشتر از 10 متر می‌شود. در این شرایط راندمان دستگاه کاهش پیدا کرده و از عمر مفید آن کاسته می‌شود. همچنین اگر افراد بخواهند یونیت خارجی را در تراس خود قرار دهند، باید فضای زیادی را برای آن در نظر بگیرند. علاوه بر این یونیت خارجی با کمی صدا همراه است که می‌تواند برای افراد کمی آزاردهنده باشد. برای همین باید به این مورد توجه داشته باشید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

نصب داکت اسپلیت و نحوه کار آن

نصب داکت اسپلیت و نحوه کار آن

همانطور که اشاره شد پنل یا هواساز داکت اسپلیت در زیر سقف کاذب اجرا می‌گردد. در این سیستم‌ها برای توزیع هوای سرد و گرم از کانال‌هایی استفاده می‌شود. کانال‌ها نیز در زیر سقف کاذب اجرا می‌گردند و با چشم به طور عادی دیده نمی‌شوند. حال موردی که در نصب داکت اسپلیت وجود دارد این است که فاصله یونیت داخلی و خارجی در این سیستم‌ها می‌تواند بیشتر از اسپلیت باشد. این موضوع مشکلی را به وجود نیاورده و محدودیتی در استفاده از داکت اسپلیت ایجاد نمی‌شود. بنابراین یکی از تفاوت‌های اسپلیت و داکت اسپلیت همین مورد است. لازم به اشاره است که داکت اسپلیت ممکن است با کمی سر و صدا همراه باشد. حال اگر طراحی و جانمایی یونیت به درستی و توسط متخصص صورت گیرد، این مشکل حل می‌شود. برای همین نصب داکت اسپلیت را حتما به افراد متخصص بسپارید تا بعدا از سر و صدای دستگاه دچار آزردگی نشوید.

تفاوت‌های مهم میان اسپلیت و داکت اسپلیت

حال که با نحوه کار داکت اسپلیت و اسپلیت آشنا شدید، بهتر است به بررسی تفاوت‌های میان آنها بپردازیم.

  • فاصله بین یونیت‌ها

در بخش‌ قبل اشاره کردیم که یکی از تفاوت‌های اسپلیت و داکت اسپلیت در فاصله بین یونیت داخلی و خارجی است. همانطور که اشاره شد در پروژه‌های داکت اسپلیت فاصله بین یونیت‌ها می‌تواند نسبت به اسپلیت بیشتر باشد و از این نظر محدودیتی وجود ندارد. در واقع این یکی از مزیت‌های بسیار مهم داکت اسپلیت‌ها نسبت به اسپلیت‌ها است. در این سیستم‌ها میتوان یونیت خارجی را در پشت بام نصب کرده و بدون محدودیتی از آن استفاده کرد.

  • محل نصب یونیت داخلی

در اسپلیت یونیت داخلی به طور دیواری یا سقفی روکار اجرا می‌شود. در صورتی که یونیت داخلی داکت اسپلیت، به طور توکار و درون سقف کاذب نصب می‌گردد.

  • نحوه توزیع هوا

نحوه توزیع هوا

یونیت داخلی و خارجی اسپلیت، از طریق لوله‌هایی به هم وصل شده و گازهای سرد و گرم از این طریق بین یونیت‌ها به خوبی جریان پیدا می‌کند. در صورتی که در سیستم داکت اسپلیت به جای لوله از کانال استفاده می‌شود.

  • سیستم گرمایشی

هر دو سیستم‌های اسپلیت و داکت اسپلیت، سرمایشی و گرمایشی هستند. اما در داکت اسپلیت میتوان هوای گرم را از طریق آب گرم نیز تامین کرد. این در صورتی است که اسپلیت‌ها این قابلیت را ندارند.

  • نحوه منتشر کردن هوا

داکت اسپلیت قادر است تا هوای گرم و سرد را به طور یکنواختی در محیط منتشر کند. در صورتی که اسپلیت این امکان را ندارد.

  • فیلتر تصفیه هوا

از دیگر تفاوت‌های اسپلیت و داکت اسپلیت، وجود فیلتر هوا در داکت اسپلیت است. این فیلترها برای جلوگیری از ورود هوای آلوده به محیط به کار برده شده‌اند. این در حالی است که اغلب اسپلیت‌ها فاقد فیلتر هوا هستند.

  • جذب رطوبت هوا

از دیگر برتری‌های داکت اسپلیت نسبت به اسپلیت این است که این سیستم قادر است رطوبت را از هوا بگیرد و منجر به کاهش رطوبت محیط شود. در صورتی که اسپلیت‌ها از این تجهیزات برخوردار نیستند و نقشی در جذب رطوبت و کاهش آن ندارند.

  • مصرف انرژی

داکت اسپلیت نسبت به اسپلیت، انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند. برای همین با استفاده از آنها در مصرف انرژی صرفه جویی زیادی شده و از این طریق هزینه‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

برای خرید داکت اسپلیت می توانید با سرماپویش در تماس باشید. سرما پویش تولیدکننده دستگاه‌های تهویه مطبوع همانند چیترهای آبی و هوایی، کندان سوار، هواساز برج خنک کننده و فن کویل سقفی و تابلو برق می باشد.

جمع بندی

اسپلیت و داکت اسپلیت دو سیستم تصفیه هوای مطبوع هستند که به عنوان سیستم گرمایشی و سرمایشی قابل استفاده می‌باشند. با این حال این سیستم‌ها با هم تفاوت‌هایی دارند که در این مطلب به طور کامل به آنها اشاره کردیم. همانطور که متوجه شدید، داکت اسپلیت‌ها نسبت به اسپلیت‌ها مزایای بیشتری دارند و میتوان از آنها در شرایط مختلفی استفاده کرد. از مزایایی که این سیستم نسبت اسپلیت دارد میتوان به برخورداری از فیلتر هوا، امکان جذب رطوبت هوا و همچنین مصرف انرژی پایین اشاره کرد.

جدید ترین مقالات

تشخیص چیلر اصلی از تقلبی

تشخیص چیلر اصلی از تقلبی

چیلر از جمله دستگاه‌های تهویه مطبوع است که در مکان‌های مختلفی نظیر ساختمان‌های مسکونی و اداری، مجتمع‌های تجاری، بیمارستان‌ها، کارگاه‌ها و غیره مورد استفاده قرار

توضیحات بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *