چرا باید از سیستم های تهویه مطبوع استفاده کرد؟

اهمیت سیستم های تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع، سیستمی است که می‌تواند دما، رطوبت و سرعت جریان هوای محیط را کنترل کند. این سیستم‌ها قادرند گرما و سرما را به محیط مورد نظر منتقل کنند و سبب افزایش یا کاهش دمای هوا شوند. حال این سیستم‌ها خصوصیاتی دارند و با استفاده از آنها میتوان از شرایط خوبی در محیط بهره‌مند شد. در این مطلب قرار است به اهمیت سیستم تهویه مطبوع بپردازیم و با خصوصیاتشان بیشتر آشنا شویم.

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

همانطور که از نام این سیستم‌ مشخص است، سیستم تهویه مطبوع (HVAC) به سیستمی گفته می‌شود که می‌تواند هوای داخلی ساختمان را به خوبی تهویه نماید. این سیستم‌ها از دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی برخوردار هستند و برای تابستان و زمستان قابل استفاده می‌باشند. خصوصیتی که سیستم تهویه مطبوع دارد این است که می‌تواند آلودگی و آلاینده‌های موجود در هوا را از راه تهویه مطبوع به خوبی حذف کند. در این سیستم هوای تازه بیرون با هوای داخل برگشتی مخلوط می‌شود و بعد از عمل فیلتراسیون، دما و رطوبت در محیط داخل ساختمان تنظیم شده و توزیع می‌گردد. هر یک از دستگاه‌های تهویه مطبوع، از تعدادی اجزای داخل ساختمان و اجزای خارج از ساختمان برخوردار هستند که به طور منظم در حال کار کردن می‌باشند.

سیستم تهویه مطبوع به چه منظور استفاده می‌شود؟

در رابطه با اهداف استفاده از سیستم تهویه مطبوع، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تامین هوای پاک و تمیز در محیط
  • کنترل میزان رطوبت و تثبیت دما
  • گردش و توزیع هوای تازه
  • صرفه جویی در مصرف انرژی

اهمیت استفاده از سیستم تهویه مطبوع

کیفیت هوای محیط می‌تواند بر روی سلامتی و تندرستی افراد تاثیر بگذارد. برای همین استفاده از سیستم تهویه مطبوع باعث می‌شود تا کیفیت هوای محیط بهبود پیدا کند و مزایای دیگری از طریق آن فراهم شود. در این بخش به چند دلیل که باید از تهویه مطبوع برای منزل یا محیط کار خود استفاده نمایید، اشاره می‌کنیم. حتما هنگام خرید به راهنمای انتخاب سیستم تهویه مطبوع مناسب توجه کنید.

  • برطرف شدن هوای آلوده محیط

 

برطرف شدن هوای آلوده محیط

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید هوای داخل خانه نیز از آلودگی برخوردار است. در واقع نه تنها هوای بیرون از خانه می‌تواند آلوده و مضر باشد، بلکه هوای فضاهای داخلی نیز از آلودگی برخوردار هستند. برای رفع آلودگی هوای داخلی میتوان کمی پنجره را باز کرده تا هوای تازه در فضا جریان پیدا کند. با این حال این عمل همیشه کارساز نیست. به خصوص اگر در فصل سرما باشیم و نتوانیم پنجره‌ها را باز کنیم. در این شرایط بهترین کار استفاده از سیستم تهویه مطبوع است. این سیستم‌ها می‌توانند مشکل آلودگی هوای داخل را حل کنند و به جریان هوای تازه و تمیز کمک نمایند.

  • حذف بوهای نامطبوع و ناخواسته محیط

یکی دیگر از دلایل اهمیت سیستم تهویه مطبوع، نقش آن در حذف بوهای ناخواسته محیط است. بسیاری اوقات به دلیل قدیمی بودن سیستم فاضلاب و یا نگهداری از حیوانات خانگی، بوی بدی در فضای داخل خانه منتشر می‌شود. حال اگر گردش هوای مناسب در محیط وجود نداشته باشد، تحمل این بو بسیار بدتر خواهد بود. برای همین با استفاده از سیستم تهویه مطبوع گرمایشی و سرمایشی، میتوان این مشکل را حل کرده و با گردش هوای تازه سبب رفع بوی نامطلوب محیط شد.

  • تنظیم شدن رطوبت هوا

تهویه مطبوع بر روی سه فاکتور رطوبت، دما و سرعت جریان هوا نقش دارد و آنها را کنترل می‌کند. برای همین از طریق تهویه مطبوع، میتوان به تنظیم رطوبت محیط پرداخت. زمانی که رطوبت هوای خانه تنظیم و کنترل شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. برای مثال این کار باعث می‌شود تا آسیبی به مصالح نرسد و از عمر مفیدشان کم نشود. همچنین از آسیب به بسیاری از لوازم جلوگیری می‌شود. به یاد داشته باشید اگر رطوبت هوا زیاد باشد، می‌تواند سبب رشد قارچ و کپک زدن مواد غذایی هم بشود. از این رو با استفاده از تهویه مطبوع هوا می‌توانید از این مشکلات جلوگیری کنید.

  • حذف عوامل آلرژی زا

 

حذف عوامل آلرژی زا

 

بدون شک عوامل آلرژی زا در هوای محیط جریان دارند. این عوامل مشکلاتی را برای افراد ایجاد کرده و سبب حساسیت و آلرژی‌های فصلی می‌شود. در این شرایط نیز میتوان به اهمیت سیستم تهویه مطبوع پی برد. چرا که اگر این سیستم در خانه یا محیط کار وجود داشته باشد، هوای تازه در فضا گردش پیدا کرده و این عوامل برطرف می‌شوند.

  • حذف مواد سمی

علاوه بر مواد آلرژی زا، میتوان مواد سمی و مضر را نیز از طریق سیستم تهویه مطبوع دفع کرد. بسیاری از مصالح و متریال موجود در خانه، ترکیبات سمی دارند که در هوای خانه منتشر می‌شوند. برای مثال رنگی که برای دیوار استفاده شده و یا بسیاری از لوازم خانگی پلاستیکی، دارای موادی هستند که بر روی سلامتی افراد تاثیر بد می‌گذارند. برای همین اگر هوای محیط در گردش باشد، این مواد از محیط حذف می‌شوند و نمی‌توانند اثر بدی بر روی سلامتی انسان داشته باشند

اهمیت سیستم تهویه مطبوع در ساختمان اداری و تجاری

محیط کاری باید به گونه‌ای باشد که موجب افزایش انرژی کارکنان و متقابلا انرژیشان شود. حال اگر هوای محیط نامطلوب باشد، کارکنان انرژی و تمرکز لازم برای کار کردن را نخواهند داشت. برای همین است که از سیستم تهویه مطبوع برای این محیط‌های کاری استفاده می‌شود. این سیستم‌ها نه تنها سبب جریان هوای تازه در محیط می‌شوند، بلکه رطوبت مناسب را نیز تامین کرده و درجه حرارت خوبی را بسته به فصل فراهم می‌نمایند. با این تفاسیر میتوان گفت سیستم تهویه مطبوع هوا می‌تواند شرایط خوبی را برای کار کردن افراد فراهم کرده و به افزایش راندمان و احساس خستگی کمتر آنها کمک نماید.

اهمیت استفاده از سیستم تهویه مطبوع در شرکت‌های تجاری

 

اهمیت استفاده از سیستم تهویه مطبوع در شرکت‌های تجاری

 

سیستم‌های تهویه مطبوع نه تنها برای خانه و شرکت‌های اداری، بلکه برای شرکت‌های بزرگ صنعتی نیز مهم هستند. در بسیاری از صنایع ممکن است گازهای شیمیایی تولید شود و در هوای محیط پخش شوند. در این شرایط افراد برای حفظ سلامتی خود ناگزیر به استفاده از تجهیزات ایمنی هستند. با این حال در کنار استفاده از تجهیزات ایمنی، بهتر است از سیستم تهویه مطبوع با استاندارد متناسب با محیط استفاده شود. این کار باعث می‌شود تا هوا فیلتر شده و دمای آن نیز به خوبی تنظیم گردد. با این کار تنفس و فعالیت در محیط بسیار آسان‌تر می‌شود و راندمان کاری افراد افزایش پیدا می‌کند.

اهمیت استفاده از تهویه مطبوع در خانه سالمندان

بسیاری از فضاها همچون خانه سالمندان، نیز به سیستم تهویه مطبوع دارند. با این سیستم‌ها میتوان آرامش و آسایش مورد نیاز افراد سالمند را فراهم کرده و به جریان هوای تازه و با کیفیت کمک کرد. همچنین در محیط‌های خاص دیگری چون مهدکودک میتوان از تهویه مطبوع استفاده کرد. از آنجایی که کودکان در مهد کودک جنب و جوش و فعالیت زیادی دارند، نیاز به جریان هوای تازه و فیلتراسیون آن است. برای همین در این فضاها نیز باید از یک سیستم تهویه مطبوع مناسب استفاده کرده تا هم جریان هوا بهتر صورت گیرد و هم میزان آلودگی هوای داخل کاهش پیدا کند.

موارد حائز اهمیت در تاسیسات تهویه مطبوع

در صورتی که قصد دارید برای محیط خود از سیستم تهویه مطبوع بهره ببرید، حتما به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • سیستم تهویه مطبوع باید از کنترل دما و رطوبت هوا به طور دقیقی برخوردار باشد.
  • این سیستم باید بتواند هوای داخل ساختمان را به بیرون (و یا بالعکس) با راندمان بالایی انجام دهد.
  • سیستم تهویه مطبوع باید برای حذف آلاینده‌ها و آلودگی‌های موجود در هوای محیط، از فیلترهای قوی برخوردار باشد.
  • سیستم تهویه مطبوع باید قدرت تامین نیازهای مورد نظر را برای ساختمان داشته باشد. برای مثال قدرتی که برای شرکت‌های صنعتی نیاز است، با قدرت مورد نیاز برای منزل فرق دارد.
  • سیستم تهویه مطبوع باید در تمام شرایط آب و هوایی و متناسب با سرعت جریان هوا به خوبی قابل استفاده باشد.

برای خرید تهویه مطبوع می توانید با شرکت سرما پویش تماس بگیرید.

جمع بندی

در این مطلب به چند دلیل اهمیت استفاده از سیستم تهویه مطبوع اشاره کردیم. این سیستم‌ها نه تنها سبب جریان هوای تازه در محیط می‌شوند، بلکه سبب تنظیم رطوبت هوا شده و آلاینده‌ها و مواد سمی را نیز به خوبی حذف می‌نمایند.

جدید ترین مقالات

تشخیص چیلر اصلی از تقلبی

تشخیص چیلر اصلی از تقلبی

چیلر از جمله دستگاه‌های تهویه مطبوع است که در مکان‌های مختلفی نظیر ساختمان‌های مسکونی و اداری، مجتمع‌های تجاری، بیمارستان‌ها، کارگاه‌ها و غیره مورد استفاده قرار

توضیحات بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *